Συνολικές προβολές σελίδας

Σάββατο, 30 Νοεμβρίου 2013

Kνίδωση και νέοι

          Αρκετοί από τους ασθενείς που μου γράφουν είναι πολύ νέα παιδιά, μαθητές Λυκείου. Στην αρχή μου έκανε εντύπωση. Έλεγα, πότε πρόλαβαν δεκαέξι - δεκαοχτώ χρονών παιδιά να τοξινώσουν τόσο πολύ τον οργανισμό τους ώστε να εμφανιστεί κνίδωση; Έπειτα θυμήθηκα ότι κι εγώ όταν ξεκίνησα ήμουν 21 ετών, τριτοετής φοιτήτρια (θυμάμαι μάλιστα ότι έχασα ολόκληρη εξεταστική κι απο κει και πέρα πέρναγα τα μαθήματα με αργούς ρυθμούς, γιατί είχα και να ασχολούμαι με την κνίδωση). Αν σκεφτούμε επιπλέον τους εξής παράγοντες τότε πια το θέμα δεν μας φαίνεται παράξενο:
α) στη σημερινή εποχή το Λύκειο έχει γίνει Πανεπιστήμιο στους ρυθμούς δηλ. είσαι όλη την ώρα έξω από το σπίτι, σε μαθήματα και φροντιστήρια, τριγυρνάς από δω κι από κει, με αυξημένο άγχος, τρως ό,τι βρεις (οι επιλογές για σαβουρόφαγο είναι πολύ περισσότερες απ' ότι πριν 30 χρόνια) και όποτε προλαβαίνεις, κοιμάσαι όπως όπως κι ακόμη και στον ύπνο είσαι αγχωμένος
β) σήμερα ζούμε πλέον την εποχή της παντοδυναμίας του υπολογιστή. Όταν ήμουν εγώ μαθήτρια, ο μόνος υπολογιστής που είχα δει ήταν ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι τύπου ατάρι που είχαν φέρει μαζί τους τα ξαδέλφια μου από το εξωτερικό. Το κομπιούτερ συνεπάγεται καθησιό, έλλειψη άσκησης και δραστηριότητας, έλλειψη προσωπικής επικοινωνίας, αυξημένη κατανάλωση σαβουροσνακ κι όλα αυτά μαζί - σε περίπτωση που αυτό είναι καθημερινό πρόγραμμα- επιβαρύνουν τον οργανισμό  με απρόβλεπτες συνέπειες σωματικής και ψυχολογικής φύσεως.
Καταλαβαίνω ότι είναι δύσκολο για ένα μαθητή να ακολουθήσει τη δίαιτα, για τους εξής λόγους:
α) οι νέοι είναι συνήθως βιαστικοί και ανυπόμονοι, κι η δίαιτα θέλει υπομονή, να επιμένεις και να μην παραιτείσαι για να δεις το καλό το αποτέλεσμα. Όποιος μπορέσει και κάνει υπομονή  και μάθει την υπομονή θα έχει κερδίσει κι ένα εφόδιο για την υπόλοιπη ζωή του, γιατί με την υπομονή γίνονται τα μεγάλα πράγματα.
β) οι νέοι δεν είναι συνήθως εγκρατείς, θα έλεγα ότι πλέον και οι μεγάλοι δεν είναι συνήθως εγκρατείς. Δυστυχώς δεν μαθαίνουν πλέον από μικροί να κάνουν εγκράτεια, ώστε όταν χρειαστεί να το κατορθώσουν. Τακτικές όπως η νηστεία της εκκλησίας σχεδόν έχουν εκλείψει στις οικογένειες. Κι όμως πόσο βοηθάει να ξέρεις να περιορίζεις τον εαυτό σου στα κακά για να πετυχαίνεις τα καλά. Είχα διαβάσει κάποτε, ότι ένας πνευματικός είπε στα πνευματικά του παιδιά ''Άντε παιδιά ν' αρχίσουμε μια νηστεία. Κάθε Τετάρτη π.χ να μην μπαίνουμε καθόλου στο ίντερνετ, κοινωνικά δίκτυα κλπ''. Ακόμη κι όσοι το κατόρθωσαν, δυσκολεύτηκαν πολύ.
γ) οι μαθητές και λιγότερο οι φοιτητές έχουν παρα πολύ φορτωμένο πρόγραμμα, σε βαθμό που ειλικρινά αναρωτιέμαι πώς επιβιώνουν (εκτός απ' αυτούς βέβαια που δεν ασχολούνται καθόλου με το θέμα). Άλλος προετοιμάζεται για τις πανελλήνιες πυρετωδώς, άλλος προσπαθεί με φροντιστήρια να περάσει την τάξη, άλλος έτσι, άλλος αλλιώς. Όταν έχεις φορτωμένο πρόγραμμα είναι δύσκολο να κάτσεις ν' ασχοληθείς με την υγιεινή διατροφή.
Δίνω λοιπόν μερικές πρακτικές συμβουλές που θα βοηθήσουν τους νέους να κάνουν πιο εύκολα τη δίαιτα, αν το επιθυμούν. Θυμίζω ότι οι κνιδωτικοί, ακόμη κι όταν καθαρίσουν, θα πρέπει για πάντα ν' ακολουθούν τη δίαιτα, έστω και πολύ χαλαρά, ώστε να μην ξανακυλήσουν.
α) Λύστε το θέμα της τουαλέτας. Η δυσκοιλιότητα είναι νούμερο 1 παράγοντας που ανακατεύεται με την κνίδωση. Βοηθητικές τροφές και εκπαίδευση του εντέρου θα δώσουν λύση στο πρόβλημα. Αν λυθεί αυτό έχει γίνει η μισή δουλειά.
β)Ζητήστε από τους γονείς, παππούδες κλπ όποιος είναι εύκαιρος, να σας βοηθήσει αυτούς τους μήνες που θα κάνετε τη δίαιτα αυστηρά δηλ. να υπάρχει κάποιος που θα ψωνίζει και θα σας ετοιμάζει αυτά που θα τρώτε και που θα παίρνετε μαζί σας. Χωρίς τη βοήθειά τους δεν είναι και πολύ πιθανό να τηρήσετε τη δίαιτα.
γ) Εκμεταλλευτείτε το Σαββατοκύριακο που οι ρυθμοί είναι πιο χαλαροί, για να εφαρμόσετε σωστά τη δίαιτα και να πιείτε το πολύ νερό.
δ) Έχετε πάντα στην τσάντα σας ένα σνακ που θα σας βοηθήσει ν' αποφύγετε τους πειρασμούς. Αν π.χ όλοι πίνουν αναψυκτικό, εσείς βγάλτε το μπουκαλάκι σας και πιείτε νερό. Τότε η επιθυμία γι' αναψυκτικό θα υποχωρήσει, ενώ αν δεν έχετε τίποτα μαζί σας,, η δίψα και η παρέα θα σας κάνουν να πιείτε το αναψυκτικό. Ή έχετε μαζί σας μια μπανάνα. Όταν γύρω σας τρώνε κρουασάν, αν δεν΄εχετε τίποτα στην τσάντα σας, θα φάτε κι εσείς κρουασάν. Ενώ αν φάτε αμέσως μια μπανάνα, η επιθυμία για γλυκό θα υποχωρήσει και δεν θα σας νοιάζει πια να φάτε κρουασάν. Μην φύγετε απ' το σπίτι χωρίς το σνακ σας στην τσάντα
ε)Μην κρατάτε γλυκά στο σπίτι, θα τα φάτε σίγουρα. Γεμίστε το φρούτα και ξηρούς καρπούς (αν βέβαια δεν έχετε τροφική αλλεργία σ'αυτούς.). Τα αμύγδαλα βοηθούν παρά πολύ το θολωμένο μυαλό των μαθητών που διαβάζουν για εξετάσεις. Το ίδιο και τα κεράσια. Το ρόδι κρατά τον εγκέφαλο δυνατό και διαυγή.
στ) Παρατήστε το κάπνισμα. Δύσκολο αλλά με μέγιστες ανταμοιβές. Αντ' αυτού εκτονωθείτε από το άγχος με λίγη γυμναστική.
ζ) Εκεί που διαβάζετε έχετε κοντά σας μπουκάλι με νερό. Ακόμη κι αν δεν διψάτε πίνετε γουλιές ανά διαστήματα.
Πιστεύω ότι ακολουθώντας τη δίαιτα, θα δείτε βοήθεια και σε άλλα πράγματα όπως τα διαβάσματα και τα σχολεία, μιας και το διαιτολόγιό σας θα εμπλουτιστεί με τροφές πλούσιες σε θρεπτικά στοιχεία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου