Συνολικές προβολές σελίδας

Τρίτη, 12 Φεβρουαρίου 2013

Σουσάμι και ταχίνι

Συνεχίζοντας τις αναρτήσεις για τρόφιμα που επιτρέπονται από τη δίαιτα και βοηθούν να πάρει βάρος κάποιος που το επιθυμεί γιατί έχει χάσει πολλά κιλά, ερχόμαστε στο ταχίνι.  Το ταχίνι προέρχεται από την άλεση των σπόρων του σησαμιού και είναι μια λιπαρή ουσία που μοιάζει με βούτυρο. Σουσάμι, πόσο να φας σποράκι- σποράκι, ενώ ταχίνι μπορείς να φας μπόλικο και είναι και πλούσιο σε θερμίδες. Ας τα πούμε αναλυτικά:
Σουσάμι
Το σουσάμι καλλιεργείται από τα πανάρχαια χρόνια για τους σπόρους του που είναι γεμάτοι λάδι, το σησαμέλαιο. Από τη σύνθλιψη των σπόρων του παράγεται το ταχίνι. Η χρήση του σουσαμιού και των προϊόντων του είναι πολύ διαδεδομένη στην κουζίνα της Μέσης Ανατολής και της Ασίας. Περιέχει μεγάλο ποσοστό λαδιού και φυτικών  πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας (ειδικά όταν συνδυάζεται με όσπρια ή ξηρούς καρπούς), αμινοξέα, βιταμίνες Β και Ε, ασβέστιο, φωσφόρο, σίδηρο, σελήνιο, πολυακόρεστα λιπαρά και αντιοξειδωτικά. Βοηθά το καρδιαγγειακό και την καταπολέμηση της υπέρτασης, αποτρέποντας το σχηματισμό αθηρωματικών πλακών στα αγγεία. Επίσης καταπολεμά τις ελεύθερες ρίζες.
 
Ταχίνι
Το πολτοποιημένο σουσάμι λέγεται ταχίνι. Στην αγορά κυκλοφορεί ταχίνι από αποφλοιωμένο σουσάμι, ταχίνι ολικής και ταχίνι με διάφορες προσμείξεις γλυκαντικών (ζάχαρης, μελιού, δεξτρόζής κλπ). Εννοείται ότι το τελευταίο απαγορεύεται από τη δίαιτα, ενώ από τα δύο πρώτα προτιμούμε το δεύτερο που είναι και γεμάτο φυτικές ίνες. 1 κουταλάκι του γλυκού ταχίνι δίνει περίπου 50 θερμίδες ενώ τα 100 γρ. δίνουν περίπου 500 θερμίδες. Είναι λοιπόν το ταχίνι ιδιαίτερα θρεπτικό, όπως περιγράψαμε πιο πάνω στο σουσάμι, αλλά έχει και υψηλή θερμιδική αξία, πράγμα που το καθιστά πολύτιμο για όσους θέλουν να πάρουν βάρος. Με συγκεκριμένους τροφικούς συνδυασμούς υποκαθιστά τις ζωικές πρωτεϊνες που απουσιάζουν όταν νηστεύουμε. Στα μοναστήρια, κατά τις μακροχρόνιες νηστείες τους, οι μοναχοί και οι μοναχές μαγειρεύουν με ταχίνι. Γενικά όμως δεν μπορεί ν'αντικαταστήσει το κρέας στο διαιτολόγιό μας.
Το ταχίνι είναι το βασικό συστατικό του χαλβά γι'αυτό και ό,τι φτιάξουμε με ταχίνι γενικά έχει μια ανάμνηση χαλβά μέσα, κυρίως τη μυρωδιά. Αυτό είναι καλό απ' τη μια γιατί νομίζεις ότι τρως γλυκό, από την άλλη βέβαια μπορεί να μη σου αρέσει π.χ στο ρύζι ή στα μακαρόνια. Πάντως πιστεύω ότι οι σάλτσες με ταχίνι θα αρέσουν σε όλους.
Όταν κάποιος καθαρίσει από την κνίδωση και  θέλει ν' αρχίσει να εισάγει γλυκές γεύσεις στο διαιτολόγιο του, χωρίς να κινδυνεύει να πέσει πάλι στην αγκαλιά της ζάχαρης, μια καλή λύση μαζί με τα γλυκά φρούτα και τ'αποξηραμένα φρούτα είναι  2-3 φορές την εβδομάδα φρυγανιά ολικής χωρίς ζάχαρη με ταχίνι και μέλι.
Όταν ανοίξετε το βάζο με το ταχίνι θα δείτε ότι σε λίγο καιρό το σουσάμι πάει κάτω και μένει από πάνω το λάδι. Ανακατέψτε για να ομογενοποιηθεί πριν τη χρήση. Όσο μένει σφίγγει γι'αυτό χρησιμοποιείστε το σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα.

Συνταγές με ταχίνι (αλμυρές βέβαια)που είναι και αντιμηκυτισιακές

Μπαμπαγανούζ (πολτοποιημένη μελιτζάνα με ταχίνι):
Ψήστε 2 μεγάλες φλάσκες μελιτζάνες σε δυνατό φούρνο στους 200ο C για 30 - 40 λεπτά. Ξεφλουδίστε, πολτοποιήστε και στραγγίξτε να φύγουν τα υγρά.  Ανακατέψτε 2-3 σκελίδες σκόρδο πολτοποιημένο στο γουδί, 4 κουταλιές ταχίνι, 4 κουταλιές χυμό λεμονιού, αλάτι και κόκκινο γλυκό πιπέρι. Περιχύνετε τον πολτό  με λίγο ελαιόλαδο και πασπαλίστε το με ψιλοκομμένο μαϊντανό και καβουρδισμένο κουκουνάρι

Σάλτσα γιαουρτιού με ταχίνι για άσπρο κρέας: Ανακατέψτε 1 φλιτζάνι  γιαούρτι με 4 κουταλιές της σούπας ταχίνι, 4 κουταλιές χυμό λεμονιού και 1 σκελίδα σκόρδο κοπανισμένη, αλάτι και λίγο κόκκινο πιπέρι.

Σάλτσα ταχίνι για ζυμαρικά: Στην κλασική σάλτσα για ζυμαρικά (λάδι, κρεμμύδι, σκόρδο, πελτέ, νερό, αλάτι, πιπέρι, ρίξτε και μισό φλυτζάνι ταχίνι.

Χουμους (ρεβίθι με ταχίνι)
Μουσκεύουμε τα ρεβίθια από το βράδυ και την άλλη μέρα τα βράζουμε στο νερό που μούσκεψαν κι όταν τα σουρώσουμε κρατάμε λίγο από το ζουμί. Τα αλέθουμε στο μούλτι ή στο χειροκίνητο μύλο και προσθέτουμε ταχίνι, λεμόνι και σκελίδες σκόρδο κοπανισμένες. Αν μας γίνει πολύ πηχτό προσθέτουμε λάδι (ελαιόλαδο ή σουσαμόλαδο) ή ζουμί που κρατήσαμε από το βράσιμο. Το αποτέλεσμα πρέπει να είναι αλοιφή. Προσθέτουμε αλάτι, πιπέρι και άλλα μπαχαρικά που μας αρέσουν π.χ κύμινο, κάρυ. Ψιλοκόβουμε μαϊντανό και ανακατεύουμε στην αλοιφή.
Οι αναλογίες ποικίλουν άλλος βαζει πολύ ρεβίθι και λίγο ταχίνι, άλλος περισσότερο ταχίνι, άλλος πολύ λεμόνι άλλος λίγο, άλλος πολύ σκόρδο, άλλος λίγο, ανάλογα με το τι του αρέσει. Υπάρχει πληθώρα συνταγών στο ίντερνετ.
Αλείφουμε λοιπόν το ειδικό πιτάκι μας, βάζουμε μέσα και ό,τι άλλο μας αρέσει και τρώμε.

Αυτές ήταν μόνο μερικές συνταγές. Το ίντερνετ και τα βιβλία μαγειρικής βρίθουν συνταγών. Καλή όρεξη λοιπόν και καλή πάχυνση.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου